Διαβάστε περισσότερα: Άρθρα neapnyka-post-rss | Σχόλια neapnyka-comments-rss

Ταμείο Αλληλοβοήθειας ΥΠΠΟΑ: ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ

0 σχόλια
Ταμείο Αλληλοβοήθειας ΥΠΠΟΑ: ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ

Ερώτηση για τη λειτουργία και τη χρηματοδότηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού, καθώς και για το εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων του Ταμείου, απευθύνουν προς τον υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού και τον υπουργό Οικονομικών 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με επικεφαλής τον Αριστείδη Μπαλτά.

Οι βουλευτές καταγγέλλουν σε ερωτήσή τους ότι δεν πραγματοποιείται κανένας έλεγχος στη διαχείριση των τακτικών και έκτακτων πόρων που υπάρχουν στο αποθεματικό του Ταμείου, τα οποία παραμένουν εκεί χωρίς να επιστρέφονται στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων ή στο Υπουργείο Πολιτισμού.

Επιπλέον, αναφερόμενοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στη λειτουργία του βρεφονηπιακού σταθμού για τους υπαλλήλους του Υπ. Πολιτισμού, στη «μόνη ουσιαστική κοινωφελής δραστηριότητα που επιτελεί το Ταμείο Αλληλοβοήθειας με την τακτική επιχορήγηση από το ΤΑΠ», επισημαίνουν ότι ως προς τα κριτήρια επιλογής των παιδιών, αυτά είναι ασαφώς οικονομικά και κοινωνικά, με βάση το εισόδημα και την οικογενειακή κατάσταση, χωρίς ωστόσο να υπάρχει μοριοδότηση και λίστα κατάταξης, ώστε να μπορεί κανείς να ελέγξει τις επιλογές της Διοίκησης.

Ολόκληρη η ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ:

Το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού (ΤΑΥΠΥΠΠΟ) δεν συνιστά συνδικαλιστικό φορέα των υπαλλήλων του ΥΠΠΟ αλλά αποτελεί ένωση προσώπων χωρίς νομική προσωπικότητα, επί του οποίου εφαρμόζονται κατ’ αναλογία οι διατάξεις που αφορούν τις ενώσεις προσώπων του άρθρου 107 του Αστικού Κώδικα (ΥΑ ΥΠΠΟ/ΓΝΟΣ/13914/8.3.2002, ΦΕΚ 340/Β/20-3-2002). Η Διοίκηση του Ταμείου διορίζεται από τον Υπουργό Πολιτισμού και αποτελείται αφ’ ενός από υπαλλήλους του Υπουργείου, επιλογής του εκάστοτε Υπουργού, και αφ’ ετέρου από συνδικαλιστές, ορισμένους από τη Διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων του ΥΠΠΟ. Δεν υπάρχει Γενική Συνέλευση ή κάποιο άλλο συλλογικό όργανο των εργαζομένων που να εκλέγει τη Διοίκηση του Ταμείου και στο οποίο αυτή να λογοδοτεί, ενώ δεν έχει εντοπιστεί καν κατάλογος των εγγεγραμμένων μελών της ένωση προσώπων.

Το 2002, ο τότε Υπουργού Πολιτισμού Ε. Βενιζέλος, με την ίδια Υπουργική Απόφαση με την οποία τέθηκε σε λειτουργία το Ταμείο Αλληλοβοήθειας με τη σημερινή του μορφή, όρισε ετήσια τακτική επιχορήγηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας με δημόσιο χρήμα και συγκεκριμένα με ποσοστό 1% επί των εισπράξεων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠ) που προέρχονται από την πώληση των εισιτηρίων και των πωλητέων ειδών των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων της χώρας. Με την ίδια απόφαση ορίστηκε ότι ποσοστό 25% από τα έσοδα του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, δηλαδή 0,25% επί των εισπράξεων του ΤΑΠ, θα αποδίδεται στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Υπουργείου Πολιτισμού (σήμερα Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων ΥΠΠΟ – ΠΟΕ ΥΠΠΟ) «για την κάλυψη πολιτιστικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων».

Το 2009, ενώ η χώρα είχε ήδη μπει στην οικονομική κρίση, ο τότε Υπουργός Πολιτισμού Α. Σαμαράς αύξησε το ποσοστό της τακτικής επιχορήγησης του Ταμείου Αλληλοβοήθειας από τα έσοδα των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων σε 3,5% επί των εισπράξεων του ΤΑΠ (αύξηση κατά 250%). Επίσης, αυξήθηκε και η χρηματοδότηση της ΠΟΕ ΥΠΠΟ με δημόσιο χρήμα, που ορίστηκε σε ποσοστό 10% επί των εσόδων του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, δηλαδή σε 0,35% επί των εισπράξεων του ΤΑΠ (αύξηση κατά 40%). Παράλληλα, με απόφαση του ιδίου Υπουργού (Α. Σαμαρά) προστέθηκε και έκτακτη επιχορήγηση από το ΤΑΠ προς το Ταμείο, πλέον (on top) της τακτικής.

Από τον Οκτώβριο του 2014, σύμφωνα με απόφαση του τότε Υπουργού Πολιτισμού Κ. Τασούλα, το ποσοστό της τακτικής επιχορήγησης του Ταμείου Αλληλοβοήθειας από τα έσοδα των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων είναι 2,5%, και ταυτόχρονα ορίσθηκε ότι αυτό διατίθεται σε κατηγορίες δαπανών που εντάσσονται στο πλαίσιο του σκοπού του Ταμείου.

Η συνολική χρηματοδότηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας με δημόσιο χρήμα του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων από το 2005 μέχρι το 2016 ανήλθε σε 16,1 εκ. Ευρώ, από τα οποία η ΠΟΕ ΥΠΠΟ εδικαιούτο 1,6 εκ. Ευρώ. Τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, από το 2009 κ. εξ., η χρηματοδότηση του Ταμείου από το ΤΑΠ ανήλθε σε 13,8 εκ. Ευρώ, από τα οποία η ΠΟΕ ΥΠΠΟ εδικαιούτο 1 εκ. Ευρώ. Μόνο μέσα σε μία χρονιά, το 2009, όταν ο Α. Σαμαράς αύξησε το ποσοστό επί των εισπράξεων του ΤΑΠ και προσέθεσε την έκτακτη επιχορήγηση, η συνολική χρηματοδότηση που έλαβε το Ταμείο ήταν 3,2 εκ. Ευρώ, από τα οποία ποσό 190 χιλ. Ευρώ ήταν το νόμιμο μερίδιο της ΠΟΕ ΥΠΠΟ.

Τα αδιάθετα υπόλοιπα των τακτικών και έκτακτων πόρων του Ταμείου δεν επιστρέφονται στο ΤΑΠ ή στο Υπουργείο Πολιτισμού αλλά παραμένουν στο αποθεματικό του, το οποίο στις αρχές του 2016 είχε φτάσει στο εξωφρενικό ύψος των 1,3 εκ. Ευρώ, χωρίς να υπάρχει κανένας έλεγχος στη διαχείριση που γίνεται σε αυτό.

Η μόνη ουσιαστική κοινωφελής δραστηριότητα που επιτελεί το Ταμείο Αλληλοβοήθειας με την τακτική επιχορήγηση από το ΤΑΠ, είναι η λειτουργία βρεφονηπιακού σταθμού για τους υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού. Ο σταθμός και η έδρα του Ταμείου Αλληλοβοήθειας στεγάζονται σε κτήρια στην Πλάκα, τα οποία έχουν παραχωρηθεί από το Υπουργείο, δηλαδή δεν υπάρχει κανένα κόστος ενοικίου. Στον σταθμό φιλοξενούνται 100 παιδιά από την περιοχή της Αθήνας, σε ένα Υπουργείο που έχει 7.300 τακτικούς και σχεδόν άλλους τόσους έκτακτους υπαλλήλους σε ολόκληρη την επικράτεια.

Ως προς τα κριτήρια επιλογής των παιδιών, αυτά είναι ασαφώς οικονομικά και κοινωνικά, με βάση το εισόδημα και την οικογενειακή κατάσταση, χωρίς ωστόσο να υπάρχει μοριοδότηση και λίστα κατάταξης, ώστε να μπορεί κανείς να ελέγξει τις επιλογές της Διοίκησης.

Παλαιότερα η τακτική επιχορήγηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας χρησιμοποιούνταν και για οικονομικές ενισχύσεις σε υπαλλήλους του Υπουργείου, μικροδάνεια και βοηθήματα για λόγους υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης, αλλά τα τελευταία χρόνια αυτή η δραστηριότητα φθίνει και πλέον ουσιαστικά έχει εκλείψει.

Το Ταμείο Αλληλοβοήθειας πληρώνει και παιδικές κατασκηνώσεις για παιδιά των υπαλλήλων του Υπουργείου ανά την επικράτεια. Εντούτοις, αυτή η δραστηριότητα δεν χρηματοδοτείται από την τακτική επιχορήγηση αλλά από την έκτακτη που είναι επιπρόσθετη.

Έτσι, παρά την τεράστια τακτική χρηματοδότηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, στην πραγματικότητα από αυτή δεν προκύπτει καμία ουσιαστική βοήθεια για τη συντριπτική πλειοψηφία των χιλιάδων υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού σε ολόκληρη τη χώρα.

Διαιρώντας την τακτική επιχορήγηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, που το 2014 ανήλθε σε 1,5 εκ. Ευρώ, με τον αριθμό των παιδιών του βρεφονηπιακού σταθμού, που είναι 100, το κόστος χρηματοδότησης ανάγεται σε 15.000 Ευρώ ανά παιδί και μάλιστα χωρίς να πληρώνεται ενοίκιο. Αυτό το τεράστιο κόστος δεν μπορεί να είναι πραγματικό. Μάλιστα, την ίδια χρονιά είχε δοθεί έκτακτη επιχορήγηση 340 χιλ. Ευρώ για παιδικές κατασκηνώσεις, με τη συνολική χρηματοδότηση να ανέρχεται στα 1,9 εκ. Ευρώ. Είναι προφανές ότι ο βρεφονηπιακός σταθμός και οι κατασκηνώσεις χρησιμοποιούνται ως προκάλυμμα για την ανεξέλεγκτη χρηματοδότηση και κατασπατάληση δημόσιου χρήματος με καλά κρυμμένη δημιουργική λογιστική μέσα στους λογαριασμούς του Ταμείου, για σκοπούς που δεν έχουν να κάνουν με καμία αλληλοβοήθεια.

Επί των προηγούμενων κυβερνήσεων, μετά από κάθε αλλαγή Υπουργού ακολουθούσε αλλαγή της διοίκησης του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, με την πλήρη συναίνεση της συνδικαλιστικής ηγεσίας της ΠΟΕ ΥΠΠΟ, ενδεικτική για το παλαιοκομματικό αλισβερίσι με την εκάστοτε πολιτική ηγεσία (θητείες Μ. Λιάπη, Α. Σαμαρά, Π. Γερουλάνου, Κ. Τασούλα). Είναι χαρακτηριστικό ότι τα σημερινά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και ο Διευθυντής τοποθετήθηκαν πρόωρα στα τέλη του 2014, πριν την κανονική λήξη της θητείας της προηγούμενης διοίκησης που ήταν για τον Φεβρουάριο του 2015. Με τη μεθόδευση αυτή ξεκίνησε από την αρχή η τριετής θητεία της διοίκησης, λίγο πριν τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015, ώστε να δεσμεύεται τεχνηέντως η επόμενη κυβέρνηση. Το ίδιο είχε συμβεί και λίγο πριν τις εκλογές του Μαΐου/Ιουνίου 2012. Έτσι εξασφαλίστηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις η παραμονή στις θέσεις κλειδιά εδώ και χρόνια των ίδιων προσώπων, που διαχειρίζονται άφθονο δημόσιο χρήμα χωρίς να λογοδοτούν σε κανέναν.

Για τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου δεν υπάρχουν καθόλου κριτήρια. Πρόεδρος του Ταμείου είναι από το 2002 μέχρι σήμερα το ίδιο πρόσωπο, παλαιότερα ως Πρόεδρος της Ομοσπονδίας εργαζομένων, σήμερα με ανάθεση ύστερα από υπόδειξη της Διοίκησης της Ομοσπονδίας. Όσον αφορά στον Διευθυντή του Ταμείου, τα προβλεπόμενα προσόντα είναι φωτογραφικά βάσει προϋπηρεσίας, χωρίς να υπάρχει ανώτατη εκπαίδευση ή κάποιο άλλο ουσιαστικό προσόν που να έχει να κάνει με οικονομική διαχείριση (“Ο Διευθυντής του Ταμείου είναι μόνιμος διοικητικός υπάλληλος του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού με τουλάχιστον εικοσαετή δημόσια υπηρεσία ή δεκαετή συνεχή υπηρεσία στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας και διορίζεται από τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού”).

Στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας και τον βρεφονηπιακό σταθμό εργάζονται σαράντα εργαζόμενοι. Παρά το γεγονός ότι ο εργοδοτικός τους φορέας δεν είναι το Δημόσιο αλλά μία ένωση προσώπων χωρίς νομική προσωπικότητα και δεν έχουν εργασιακά δικαιώματα δημόσιου χαρακτήρα, έχουν υπαχθεί μονομερώς στις διατάξεις του ενιαίου μισθολογίου. Δηλαδή, στερούνται της μονιμότητας που έχουν οι εργοδότες τους, και ενώ το Ταμείο συσσωρεύει τεράστια αποθεματικά, τους έχει κοπεί ο 13ος και ο 14ος μισθός (δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα και επίδομα αδείας) και δεν τους αναγνωρίζεται μισθολογικά το σύνολο της προϋπηρεσίας τους, με αποτέλεσμα να διεκδικούν τα δικαιώματά τους με δικαστικό αγώνα.

Ακόμα χειρότερα, κάποιοι εξ αυτών δεν είναι καν υπάλληλοι του Ταμείου Αλληλοβοήθειας αλλά επισφαλείς “ενοικιαζόμενοι” εργαζόμενοι μέσω εταιρείας (παλαιότερα ΠΥΡΣΟΣ, σήμερα ΑΙΤ και ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ), κάτι που έρχεται σε κάθετη αντίθεση με τις διεκδικήσεις του συνδικαλιστικού κινήματος και την πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση για τα εργασιακά δικαιώματα (κατάργηση των εργολάβων καθαριότητας στο Δημόσιο). Προφανώς, μέσω των πρακτικών της διοίκησης του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, οι προηγούμενες κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, με τις πλάτες των συνδικαλιστικών τους παρατάξεων που ελέγχουν την ΠΟΕ ΥΠΠΟ και το Ταμείο, προετοίμαζαν την παράδοση σε εταιρείες ενοικιαζόμενης εργασίας σημαντικών τομέων της αρχαιολογικής υπηρεσίας, οδηγώντας σε συρρίκνωση και σταδιακό μαρασμό τους αντίστοιχους κλάδους (αρχαιοφύλακες, καθαριστές, εργατοτεχνίτες κλπ).

Το ζήτημα της χρηματοδότησης του Ταμείου Αλληλοβοήθειας και των συνδικαλιστικών οργανώσεων του ΥΠΠΟΑ με άφθονο δημόσιο χρήμα από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και εν γένει της διαχείρισης που γίνεται, απασχόλησε πολλάκις την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού από το Γενάρη του 2015.

Τον Αύγουστο του 2015, ο τότε Αν. Υπουργός Ν. Ξυδάκης με το ΥΠΟΠΑΙΘ/ΓΡΑΝΥΠ/226813/6046/17.08.2015 έγγραφό του προς τον πρώην Αν. Υπουργό Οικονομικών Δημήτρη Μάρδα ζήτησε να διενεργηθεί έκτακτος διαχειριστικός έλεγχος για το «Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού» από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Για άγνωστους λόγους το αίτημα έμεινε ανενεργό, παρά το γεγονός ότι διαβιβάστηκε στη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων με το υπ’ αρ. 1458/21.8.2015 έγγραφο του πρώην Αν. Υπουργού Οικονομικών Δ. Μάρδα και έγινε καταχώρηση σχετικού φάκελου ελέγχου στη Διεύθυνση Εκτάκτων και Ειδικών Ελέγχων με αρ. 3496.

Τον Ιούνιο του 2016 ο πρώην Υπουργός Πολιτισμού Α. Μπαλτάς ζήτησε την υποβολή αναλυτικών στοιχείων από το Ταμείο, προκειμένου να ελεγχθούν σε βάθος. Μετά την επεξεργασία των στοιχείων που υποβλήθηκαν και λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ύπαρξη μεγάλου αποθεματικού ύψους 1,3 εκ. Ευρώ στις αρχές του έτους, αποφασίστηκε να μειωθεί στο μισό η προβλεπόμενη τακτική επιχορήγηση των 1,4 εκ. Ευρώ για το 2016. Συγκεκριμένα, δόθηκε έγγραφη εντολή στο ΤΑΠ να εκταμιευτούν μόνο δύο δόσεις από τις τέσσερις του 2016, συνολικού ύψους 700 χιλ. Ευρώ, με το σκεπτικό ότι οι δύο δόσεις μαζί με το συσσωρευμένο αποθεματικό που υπήρχε στις αρχές του έτους, που αθροιστικά ανέρχονταν σε 2 εκ. Ευρώ, υπερεπαρκούσαν τόσο για τις ετήσιες ανάγκες λειτουργίας του Ταμείου Αλληλοβοήθειας όσο και για την ύπαρξη αποθεματικού ασφαλείας στα τέλη του έτους.

Παράλληλα, προγραμματίστηκε η δραστική μείωση της χρηματοδότησης του Ταμείου Αλληλοβοήθειας από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων σε μόνιμη βάση, εξαλείφοντας οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση χρηματοδότηση των συνδικαλιστικών οργάνων -της Ομοσπονδίας, εν προκειμένω- με δημόσιο χρήμα, και τέθηκε θέμα για την αλλαγή της διοίκησης του Ταμείου και ευρύτερα του καταστατικού και του τρόπου λειτουργίας, ώστε αφ’ ενός να κοπεί ο ομφάλιος λώρος με την εκάστοτε πολιτική και συνδικαλιστική ηγεσία και αφ’ ετέρου να υπάρχει πραγματική διαφάνεια και δημόσια λογοδοσία.

Σε κάθε περίπτωση, είχε τονιστεί σε όλους τους τόνους ότι η λειτουργία του βρεφονηπιακού σταθμού είναι διασφαλισμένη, με τελικό στόχο την ένταξή του στις κανονικές δομές του Υπουργείου με τον επικείμενο νέο Οργανισμό του ΥΠΠΟΑ, του οποίου η επεξεργασία έμπαινε σε τελική φάση. Με τη λύση αυτή, ο βρεφονηπιακός σταθμός θα μετατραπεί σε δημόσιο και οι εργαζόμενοι σε αυτόν θα είναι μόνιμοι υπάλληλοι.

Παράλληλα, εξετάζονταν κατάλληλοι τρόποι, ώστε να μπορέσουν να καλυφθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι υπάλληλοι, όπως με παραρτήματα του σταθμού σε μεγάλες πόλεις ανά την Επικράτεια, λαμβάνοντας βέβαια υπ’ όψιν το ευρύτερο δημοσιονομικό πλαίσιο και τους περιορισμούς που υπάρχουν σε σχέση με τις μη μισθολογικές παροχές του Δημοσίου.

Πέραν των παραπάνω, υπήρξε παρέμβαση για την επανενεργοποίηση του αιτήματος του Υπουργείου Πολιτισμού για πραγματοποίηση έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που είχε μείνει σε εκκρεμότητα. Ως αποτέλεσμα αποφασιστικών και συντονισμένων ενεργειών και ύστερα από το υπ’ αρ. 1533/26.10.2016 έγγραφο του Αν. Υπουργού Οικονομικών Γ. Χουλιαράκη, με το οποίο δόθηκε σχετική εντολή, με την υπ’ αρ. 2/4200/ΔΕΕΕ/16-1-2017 Απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων ανατέθηκε έκτακτος διαχειριστικός έλεγχος στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας σε βάθος δωδεκαετίας και συγκριμένα για τα έτη 2005 – 2016.

Παράλληλα, με πόρισμα των Ελεγκτών – Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης εντοπίστηκε ότι το 2013 ο Πρόεδρος του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, με απόφαση του τότε Αν. Υπουργού Πολιτισμού Κ. Τζαβάρα, αποσπάστηκε παράτυπα στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας. Ο πρώην Υπουργός Α. Μπαλτάς έδωσε εντολή για την άρση της παράτυπης απόσπασης και την υποχρέωση του υπαλλήλου να επιστρέψει στην οργανική του θέση. Είναι αξιοσημείωτο ότι μέχρι τη σύνταξη της παρούσας, ο εν λόγω υπάλληλος δεν έχει επιστρέψει και δεν έχει αναλάβει υπηρεσία, ενώ συγχρόνως η ΑΔΕΔΥ τον όρισε μέλος του ΔΣ του εκπαιδευτικού, μελετητικού και ερευνητικού Κοινωνικού Πολύκεντρου, ζητώντας παράλληλα την απόσπασή του σε αυτό.

Επίσης, θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν ότι:

α) Η ύπαρξη μεγάλου αποθεματικού του Ταμείου Αλληλοβοήθειας εκτός της Τράπεζας της Ελλάδος, όπου κατατίθενται τα αποθεματικά του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων μαζί αυτά των υπόλοιπων φορέων της γενικής κυβέρνησης, μειώνει τη ρευστότητα του Δημοσίου, συνεπώς το Υπουργείο Πολιτισμού οφείλει να λαμβάνει μέτρα για τη δραστική μείωσή του (ύψος 1,3 εκ. Ευρώ στις αρχές του 2016).

β) Όπως προκύπτει από τα οικονομικά στοιχεία του Ταμείου Αλληλοβοήθειας που είναι αναρτημένα στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, τα συνολικά έξοδα για τη λειτουργία του βρεφονηπιακού σταθμού, τη μισθοδοσία του προσωπικού και τις ελάχιστες πλέον οικονομικές ενισχύσεις προς υπαλλήλους του Υπουργείου (μικροδάνεια και βοηθήματα για λόγους υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης) το 2016 ανήλθαν συνολικά σε 740 χιλ. Ευρώ, ποσό το οποίο ουσιαστικά καλύφθηκε από την τακτική επιχορήγηση που δόθηκε από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία ύψους 700 χιλ. Ευρώ, παρά το γεγονός ότι ήταν μειωμένη κατά 50%.

γ) Τα έξοδα για παιδικές κατασκηνώσεις το 2016 ήταν 280 χιλ. Ευρώ και καλύφθηκαν με άνεση από το συσσωρευμένο αποθεματικό, που στις αρχές του έτους ήταν 1,3 εκ. Ευρώ. Επισημαίνεται ότι τις δύο προηγούμενες χρονιές οι παιδικές κατασκηνώσεις χρηματοδοτήθηκαν με έκτακτη επιχορήγηση, που ήταν πολλαπλάσια της πραγματικής δαπάνης: 340 χιλ. Ευρώ για δαπάνη μόλις 47 χιλ. Ευρώ, το 2014 και 170 χιλ. Ευρώ για δαπάνη 91 χιλ. Ευρώ, το 2015. Η έκτακτη επιχορήγηση προστέθηκε με απόφαση του Α. Σαμαρά το 2009, αυξάνοντας σημαντικά την ετήσια χρηματοδότηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας με δημόσιο χρήμα, ενώ τα αδιάθετα υπόλοιπα των τακτικών και έκτακτων πόρων δεν επιστρέφονται στο ΤΑΠ ή στο Υπουργείο Πολιτισμού αλλά συσσωρεύονται στο αποθεματικό του Ταμείου, χωρίς να υπάρχει κανένας έλεγχος στη διαχείριση που γίνεται σε αυτό.

δ) Τα έξοδα για τη λειτουργία της έδρας του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, για την οποία δεν καταβάλλεται ενοίκιο, καθώς στεγάζεται σε κτήριο στην Πλάκα που έχει παραχωρηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού, ανήλθαν σε 290 χιλ. Ευρώ, ποσό σχεδόν διπλάσιο από τα λειτουργικά έξοδα του βρεφονηπιακού σταθμού ύψους 165 χιλ. Ευρώ.

ε) Σε σχέση με την τρέχουσα χρήση, το αποθεματικό του Ταμείου Αλληλοβοήθειας στις αρχές του 2017 υπολογίζεται σε πάνω από 700 χιλ. Ευρώ, ποσό το οποίο από μόνο του μπορεί να καλύψει το σύνολο των ετήσιων εξόδων για τη λειτουργία του βρεφονηπιακού σταθμού, τη μισθοδοσία του προσωπικού και τις ελάχιστες πλέον οικονομικές ενισχύσεις προς υπαλλήλους του Υπουργείου (μικροδάνεια και βοηθήματα), χωρίς να συνυπολογίζονται τα χρήματα της όποιας επιχορήγησης δοθεί κατά τη διάρκεια του έτους.

στ) Η αύξηση των εσόδων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων το 2016 υπήρξε εντυπωσιακή, με αποτέλεσμα να αυξάνεται εμμέσως και το ποσό που με βάση την ισχύουσα Υπουργική Απόφαση θα πρέπει να αποδοθεί ως τακτική επιχορήγηση στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας το 2017, φτάνοντας στα 2,2 εκ. Ευρώ, ποσό δυσανάλογα μεγάλο σε σχέση με το όποιο πραγματικό κοινωφελές έργο επιτελεί το Ταμείο Αλληλοβοήθειας.

ζ) Η αύξηση του ποσού που αποδίδεται στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, μειώνει το ποσό που είναι διαθέσιμο για τις τεράστιες υποχρεώσεις και τις επείγουσες ανάγκες του ίδιου του ΤΑΠ, που δεν έχουν αντιμετωπιστεί εδώ και χρόνια, όπως εκκρεμείς αποζημιώσεις για υποχρεωτικές απαλλοτριώσεις του Υπουργείου Πολιτισμού που έχουν συσσωρευτεί τα προηγούμενα χρόνια, εκκρεμείς φορολογικές υποχρεώσεις του ΤΑΠ για χρήσεις των παρελθόντων ετών που δεν αντιμετωπίστηκαν από τις προηγούμενες διοικήσεις, εργασίες αποκατάστασης σε κτήρια που καταρρέουν στη Ρόδο, τη Δήλο και την Πλάκα, πρόσληψη του αναγκαίου και εξειδικευμένου προσωπικού για το ΤΑΠ -μέχρι σήμερα λειτουργεί χωρίς δικό του υπάλληλο λογιστή-, προκειμένου να επιτευχθεί σημαντική αύξηση της παραγωγής πιστών αντιγράφων και ευπώλητων πολιτιστικών προϊόντων εμπνευσμένων από την αρχαιότητα, για να γεμίσουν τα πωλητήρια των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων της χώρας με αντικείμενα υψηλής αισθητικής, αυξάνοντας τα έσοδα του ΤΑΠ και διαφημίζοντας το brand name της χώρας μας στα εκατομμύρια των επισκεπτών των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων από ολόκληρο τον πλανήτη κλπ.

η) Η αύξηση του ποσού που αποδίδεται στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, μειώνει το ποσό που διατίθεται ετησίως από το ΤΑΠ για τις ανάγκες της αρχαιολογικής υπηρεσίας, καθώς μειώνει τη βάση υπολογισμού της χρηματοδότησης του Υπουργείου Πολιτισμού από το ΤΑΠ.

Κατόπιν αυτών, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Παρά την ύπαρξη αποθεματικού πάνω από 700 χιλ. Ευρώ στις αρχές του 2017, ποσό το οποίο από μόνο του μπορεί να καλύψει το σύνολο των ετήσιων εξόδων για τη λειτουργία του βρεφονηπιακού σταθμού, τη μισθοδοσία του προσωπικού και τις ελάχιστες πλέον οικονομικές ενισχύσεις προς υπαλλήλους του Υπουργείου (μικροδάνεια και βοηθήματα για λόγους υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης), προτίθενται να ικανοποιήσουν το αίτημα της διοίκησης του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού να εκταμιευτεί, σε περίοδο οικονομικής κρίσης και δημοσιονομικής στενότητας, επιπλέον δημόσιο χρήμα από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων ύψους 700 χιλ. Ευρώ για τη χρήση του 2016, τα έξοδα για τις υποχρεώσεις της οποίας έχουν ήδη καλυφθεί, με μοναδικό αποτέλεσμα την εκ νέου συσσώρευση τεράστιου αποθεματικού, ενάντια στο δημόσιο συμφέρον;

2. Θα διατηρηθεί σε ισχύ η διάταξη, σύμφωνα με την οποία η τακτική χρηματοδότηση προς το Ταμείο Αλληλοβοήθειας ανέρχεται σε 2,5% επί των εισπράξεων του ΤΑΠ από τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία της χώρας, που για το 2017 αντιστοιχεί σε 2,2 εκ. Ευρώ, ποσό δυσανάλογα μεγάλο σε σχέση με το όποιο πραγματικό κοινωφελές έργο επιτελεί το Ταμείο, μειώνοντας παράλληλα το ποσό που θα εκταμιευτεί την επόμενη χρονιά από το ΤΑΠ προς το Υπουργείο;

3. Θα συνεχίσει το Ταμείο Αλληλοβοήθειας να χρηματοδοτεί άμεσα ή έμμεσα με άφθονο δημόσιο χρήμα συγκεκριμένα συνδικαλιστικά σωματεία του Υπουργείου Πολιτισμού, αποτελώντας ένα από τα πιο ακραία παραδείγματα του κρατικοδίαιτου – κυβερνητικού συνδικαλισμού, που υπήρξε κεντρικός πυλώνας της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ;

4. Έχει υπάρξει στο παρελθόν επιχορήγηση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας πέραν του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, όπως από τον διαβόητο ειδικό λογαριασμό του Υπουργείου Πολιτισμού, από ευρωπαϊκά προγράμματα ή από άλλο φορέα; Aν ναι, για ποια έτη και με ποια ποσά;

5. Ποιοι αποτελούν την ένωση προσώπων χωρίς νομική προσωπικότητα, δηλαδή το Ταμείο Αλληλοβοηθειας του ΥΠ.ΠΟ.Α; Έχουν ή υποχρεούνται να έχουν καταστατικό; Υπάρχει ή πρέπει να υπάρχει ημερομηνία λύσης της ένωσης προσώπων; Έχουν ή υποχρεούνται να έχουν Γενική Συνέλευση; Με ποιο τρόπο η διοίκηση λογοδοτεί για τα πεπραγμένα της και σε ποιο όργανο;

6. Τι σκοπεύουν να πράξουν σε σχέση με τη διοίκηση και ευρύτερα το καταστατικό και τον τρόπο λειτουργίας του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, που διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα, ώστε αφ’ ενός να κοπεί ο ομφάλιος λώρος με την εκάστοτε πολιτική και συνδικαλιστική ηγεσία και αφ’ ετέρου να υπάρχει πραγματική διαφάνεια και δημόσια λογοδοσία;

7. Αληθεύει ότι ο Πρόεδρος του Ταμείου Αλληλοβοήθειας δεν έχει επιστρέψει στην υπηρεσία του, παρά την άρση της παράτυπης απόσπασής του, στην οποία προχώρησε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου μετά το σχετικό πόρισμα των Ελεγκτών – Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης; Αν ναι, σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν για το διάστημα της αδικαιολόγητης απουσίας του;

8. Θα υπάρξει συναίνεση στο αίτημα της ΑΔΕΔΥ για την απόσπαση του Προέδρου του Ταμείου Αλληλοβοήθειας στο εκπαιδευτικό, μελετητικό και ερευνητικό Κοινωνικό Πολύκεντρο;

9. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύουν να προβούν σχετικά με την πρακτική της διοίκησης του Ταμείου Αλληλοβοήθειας να απασχολεί επισφαλείς “ενοικιαζόμενους” εργαζόμενους μέσω εταιρείας (παλαιότερα ΠΥΡΣΟΣ, σήμερα ΑΙΤ και ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ), που έρχεται σε κάθετη αντίθεση με τις διεκδικήσεις του συνδικαλιστικού κινήματος και την πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση για τα εργασιακά δικαιώματα (κατάργηση των εργολάβων καθαριότητας στο Δημόσιο);

10. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου Πολιτισμού σε σχέση με τον βρεφονηπιακό σταθμό και τους εργαζομένους του; Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται κατάλληλοι τρόποι, ώστε να μπορέσουν να καλυφθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι υπάλληλοι του Υπουργείου, λαμβάνοντας βέβαια υπ’ όψιν το ευρύτερο δημοσιονομικό πλαίσιο και τους περιορισμούς που υπάρχουν σε σχέση με τις μη μισθολογικές παροχές του Δημοσίου;

11. Για ποιο λόγο δεν προχώρησε ο έκτακτος διαχειριστικός έλεγχος στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού που είχε ζητηθεί από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΠΑΙΘ τον Αύγουστο 2015;

12. Σε ποια φάση βρίσκεται ο έκτακτος διαχειριστικός έλεγχος του Ταμείου Αλληλοβοήθειας που διατάχθηκε πρόσφατα, μετά από τις αποφασιστικές και συντονισμένες ενέργειες των Υπουργείων Πολιτισμού και Οικονομικών; Σε ποια έκταση και σε ποιο βάθος θα φτάσει ο έλεγχος; Θα εξεταστούν ενδεχόμενες υπερτιμολογήσεις δαπανών (τροφοδοσία, διάφορες προμήθειες, θέρμανση, κίνηση οχημάτων, παροχή υπηρεσιών κλπ); Θα ελεγχθούν οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών και η διαχείριση των αποθεματικών του Ταμείου; Πότε θα υπάρχουν τα πρώτα πορίσματα και πότε αναμένεται η ολοκλήρωση του ελέγχου;

13. Δεδομένου ότι με αποφάσεις του Ε. Βενιζέλου και του Α. Σαμαρά έχουν χρηματοδοτηθεί με άφθονο δημόσιο χρήμα συγκεκριμένα συνδικαλιστικά σωματεία του Υπουργείου Πολιτισμού μέσω του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, εξετάζεται να επεκταθεί ο έκτακτος διαχειριστικός έλεγχος και σε αυτά;

14. Είναι σύννομη και σύμφωνη με τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης η άμεση ή έμμεση χρηματοδότηση συνδικαλιστικών σωματείων με άφθονο δημόσιο χρήμα, όπως συμβαίνει στο Υπουργείο Πολιτισμού μέσω του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, αποτελώντας ένα από τα πιο ακραία παραδείγματα του κρατικοδίαιτου – κυβερνητικού συνδικαλισμού, που υπήρξε κεντρικός πυλώνας της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ;

15. Το Ταμείο Αλληλοβοήθειας είναι ενταγμένο στους Φορείς της Κυβέρνησης; Tα αποθεματικά του, που είναι δημόσιο χρήμα, τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδας, μαζί με τα υπόλοιπα αποθεματικά του Δημοσίου;

16. Εφαρμόζεται το Δημόσιο Λογιστικό, η νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις και ο έλεγχος από Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις προμήθειες και τις αναθέσεις έργων και υπηρεσιών στην περίπτωση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας; Υποβάλλουν δήλωση ¨πόθεν έσχες¨ ο Πρόεδρος, τα μέλη του Δ.Σ. και ο Δ/ντής του, όπως οφείλουν οι Διοικήσεις των οργανισμών που διαχειρίζονται δημόσιο χρήμα;

17. Με ποια διοικητική πράξη και ποια αιτιολογία οι εργαζόμενοι μιας ένωσης προσώπων χωρίς νομική προσωπικότητα, δηλαδή του Ταμείου Αλληλοβοήθειας και του βρεφονηπιακού σταθμού, εντάχθηκαν στην Ενιαία Αρχή Πληρωμών, με αποτέλεσμα να τους κοπεί ο 13ος και 14ος μισθός (δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα και επίδομα αδείας) και να μη τους αναγνωρίζεται το σύνολο της προϋπηρεσίας τους, παρόλο που δεν έχουν εργασιακά δικαιώματα δημόσιου χαρακτήρα, δηλαδή στερούνται της μονιμότητας;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Μπαλτάς Αριστείδης

Ακριώτης Γεώργιος

Αυλωνίτου Ελένη

Βάκη Φωτεινή

Γεωργοπούλου-Σαλτάρη Ευσταθία (Έφη)

Δρίτσας Θεόδωρος

Δριτσέλη Παναγιώτα

Εμμανουηλίδης Δημήτριος

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θεωνάς Ιωάννης

Θηβαίος Νικόλαος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Καρακώστα Ευαγγελία (Εύη)

Λιβανίου Ζωή

Μάρδας Δημήτριος

Μιχελογιαννάκης Ιωάννης

Μουμουλίδης Θεμιστοκλής

Μπαλαούρας Γεράσιμος (Μάκης)

Ξυδάκης Νικόλαος

Παπαδόπουλος Χριστόφορος

Παρασκευόπουλος Νικόλαος

Παυλίδης Κων/νος

Πρατσόλης Αναστάσιος (Τάσος)

Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Τζαμακλής Χαρίλαος

Τζούφη Μερόπη

Τριανταφύλλου Μαρία

Τσόγκας Γεώργιος

Φίλης Νικόλαος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ