ΦΕΚ 57Α/19.4.24-Μέτρα για τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς κα διατάξεις…

“Μέτρα για τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και των ηχογραφημάτων νέων δημιουργών ή καλλιτεχνών, καθώς και την προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, στο πλαίσιο της διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής του Οργανισμού Διαχείρι σης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων και λοιπές διατάξεις των Υπουργείων Πολιτισμού και Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.”
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
- ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
- ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΡΥΘΜΙΣΗΣ
- ΕΚΘΕΣΗ ΑΡ 75 ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
- ΕΚΘΕΣΗ ΓΛΚ
- ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
- ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΕΚΘΕΣΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Παρακολουθήστε τη συζήτησή του στηΝ επιτροπή Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής στα παρακάτω λίνκ
Σχετικές Συνεδριάσεις Ολομέλειας: Κ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ) Α’ Σύνοδος ΡΛΕ’
Διαβάστε αναλυτικά τι ειπώθηκε στη βουλή από το ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Απο τη συζήτηση στην επιτροπη μορφωτικών υποθέσεων
Συνεχίστηκε χθες Πεμπτη 11.4.24 στην Επιτροπή Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, η συζήτηση του νομοσχεδίου για την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την διάχυση της ελληνικής γλώσσας και την προστασία του Ελληνικού τραγουδιού.
Η κυρία Μάλαμα προσέθεσε ότι την ώρα που γίνεται αυτό το παιχνίδι εις βάρος των αρχαιοφυλάκων, τα πέντε μεγάλα μουσεία της χώρας που έχουν μετατραπείο σε ΝΠΔΔ, έχουν μείνει χωρίς φυλακτικό προσωπικό καθώς ακόμα δεν έχουν εκδοθεί οι συμβάσεις ΣΟΧ.
Η κ. Γρηγοράκου, από το ΚΙΝΑΛ επεσήμανε το ειδικό ενδιαφέρον των αρχαιοφυλάκων καθώς υπήρξαν 491 σχόλια στην δημόσια διαβούλευση, κάτι που εκφράζει και την αγωνία των υποψηφίων για την συγκεκριμένη προκήρυξη.
Επεσήμανε τέλος ότι το ΚΙΝΑΛ δεν θα παίξει με τους αριθμούς και τόνισε ότι πρέπει να προσεχθεί να μην γίνουν διακρίσεις μεταξύ παλαιών και νεωτέρων αρχαιοφυλάκων.
Η κυρία Σ. Αναγνωστοπούλου τέλος, από την Νέα Αριστερά, έκανε λόγο για “ντροπιαστική σφαγή” των ανθρώπων που αναζητάνε εργασία και χαρακτήρισε την κατάσταση που προκάλεσε το ΥΠΠΟ ως κάτι ανεπίτρεπτο. Σημείωσε ότι η εν λόγω ρύθμισε θέτει θέματα ασφάλειας δικαίου και εμπιστοσύνης, καθώς αλλάζουν ξαφνικά τα κριτήρια μοριοδότησης.
Διατύπωσε το ερώτημα αν οι προσλήψεις ήταν όσες είναι οι πραγματικές ανάγκες, αν θα χρειαζόταν να γίνεται αυτή η συζήτηση και η αλλαγή στην μοριοδότηση και ζήτησε προσλήψεις όσες και οι πραγματικές ανάγκες των χώρων.
Η συζήτηση στην επιτροπή θα συνεχιστεί (εκτός απροόπτου) αύριο Παρ. 12.4.2024, στις 10.00 στην Επιτροπή στην Αίθουσα «Προέδρου Γιάννη Νικ. Αλευρά», όπου και θα γίνει η δεύτερη ανάγνωση του Σχεδίου Νόμου στην τελευταία συνεδρίαση της επιτροπής, προκειμένου αυτό να σταλεί στην Ολομέλεια όπου και αναμένεται να ψηφιστεί σε μια ενιαία συνεδρίαση, σύμφωνα με τον κανονισμό της Βουλής.
Σε έμμεση παραδοχή ότι το άρθρο 26 όπως κατατέθηκε αρχικά “δίχασε” μια μερίδα εργαζομένων, κάτι που όμως όπως δηλώθηκε δεν ήταν στις προθέσεις το ΥΠΠΟ, προχώρησε στην τελική της τοποθέτηση η υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη.
Η υπουργός διάβασε το άρθρο όπως αυτό έχει κατατεθεί στο Σ/Ν, που προβλέπει την μοριοδότηση με δέκα μονάδες ανά μήνα εμπειρίας αντί των 7 που ισχύουν, και υπεραμύνθηκε της ρύθμισης αυτής με το επιχείρημα ότι “αυτός που έχει φοιτήσει και έχει και εμπειρία θα πρέπει να διακρίνεται από αυτόν που είναι “αυτοδίδακτος”” .
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο νόμου εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία επί της αρχής (με όλα τα κόμματα να εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους εκτός εισηγήτριας της ΝΔ που το ψήφισε στο σύνολό του.
Η συζήτηση αναμένεται να ολοκληρωθεί στην 4ή και τελευταία συνεδρίασης της επιτροπής.
Σύμφωνα με πληροφορία που μετέφερε η βουλευτής, που φυσικά πρέπει να δούμε αν θα επιβεβαιωθεί (καθώς και η ίδια αυτό ρώτησε) ο αριθμός των προσλήψεων στα ΝΠΔΔ θα είναι σημαντικά μειωμένος.
Ήδη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, έχει προγραμματιστεί η έκδοση προκήρυξης 17 θέσεων ημερήσιων και ενός νυχτοφύλακα όταν πέρσι το ίδιο Μουσείο είχε προσλάβει 28 ημερήσιους φύλακες.
Και το ΕΑΜ, σήμερα ανακοίνωσε την έναρξη των διαδικασιών πρόσληψης για μόλις 66 θέσεις ημερήσιων φυλάκων και 4 νυχτοφυλάκων.
Η μείωση των θέσεων στα νέα ΝΠΔΔ (παρά τις αρχικές πληροφορίες για 130 θέσεις! στο ΕΑΜ) , δεδομένης της αύξησης του τουρισμού και των επισκεπτών, είναι κάτι που προβληματίζει προς πολλές κατευθύνσεις καθώς δεν φαίνεται κάποιος προφανής λόγος για να συμβαίνει αυτό.
Δημοσίευμα Από την ef syn
Είναι εντυπωσιακή η προσπάθεια της υπουργού Πολιτισμού να μην ακουστεί εντός της αίθουσας της Βουλής η κριτική στη συστηματική προσπάθειά της να πλήξει την Αρχαιολογική Αυτεπιστασία και να ανοίξει τον δρόμο στην έμμεση ιδιωτικοποίηση των σωστικών ανασκαφών (…)», καταγγέλλει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων που δεν θα παραστεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, όπου θα συζητηθούν και μια σειρά από άρθρα που αφορούν την πολιτιστική κληρονομιά και τον ΟΔΑΠ. Ευπρόσδεκτη είναι πάντως η ΠΟΕ-ΥΠΠΟ, η οποία τελεί πάντα υπό την προεδρία του υπόδικου Γ. Τσακοπιάκου και εκπροσωπεί όλους τους εργασιακούς κλάδους του ΥΠΠΟ πλην των αρχαιολόγων
Το σχέδιο νόμου που έχει καταθέσει το υπουργείο Πολιτισμού και συζητείται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, είναι γνωστό για τα «μέτρα» προστασίας και ενίσχυσης «του ελληνόφωνου τραγουδιού και της ορχηστρικής μουσικής απόδοσής του» καθώς και για «την προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, στο πλαίσιο της διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς». Οσοι ασχολούνται ομολογούν ότι δεν υπάρχει οποιαδήποτε καινοτομία, σαφές μέτρο προστασίας κι ότι ακόμα και η ποσόστωση είναι προσχηματική.
Η κ. Μενδώνη με το άρθρο 17 δίνει επίσης τη δυνατότητα στον ΟΔΑΠ (έχει γίνει το αγαπημένο «άσωτο» τέκνο της) να προχωράει σε απευθείας αναθέσεις μέχρι 60.000 ευρώ και με το άρθρο 18 να παραχωρεί και τα πωλητήρια σε ιδιώτες, όπως έγινε πρόσφατα με τα αναψυκτήρια, αλλά και να προσλαμβάνει υπαλλήλους ΙΔΟΧ για τα πωλητήρια, με «απαιτούμενα» την καλή γνώση των αγγλικών, την εργασιακή εμπειρία και «το αποτέλεσμα συνέντευξης που διενεργείται από τον διαχειριστή εκάστου πωλητηρίου»!
Ισως λοιπόν για να αποφύγει τον τεκμηριωμένο αντίλογο για όλα αυτά η ίδια φρόντισε να αποκλείσει τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων από την ακρόαση φορέων της αρμόδιας Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, γεγονός που, όπως κατήγγειλε ο ΣΕΑ με ανακοίνωσή του, «συμβαίνει για πρώτη φορά στα μεταπολεμικά χρόνια». Αν και πρόκειται για τον κατεξοχήν φορέα τον οποίο αφορούν οι «λοιπές διατάξεις», καθώς εκπροσωπεί τους αρχαιολόγους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που διεξάγουν το αρχαιολογικό έργο ανά την επικράτεια, και όλα τα κόμματα της δημοκρατικής αντιπολίτευσης συμφώνησαν στην ακρόασή του (στις 10/4/24) τελικά αποκλείστηκε, καθώς, «κατά τα φαινόμενα, ο πρόεδρος της Επιτροπής δεν έλαβε την έγκριση της υπουργού Πολιτισμού. Αντιθέτως, με τη σύμφωνη γνώμη της υπουργού προσκλήθηκε στην Επιτροπή η ΠΟΕ-ΥΠΠΟ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Υπουργείου Πολιτισμού), η οποία εκπροσωπεί όλους τους εργασιακούς κλάδους του ΥΠΠΟ, πλην όμως των αρχαιολόγων». Η ανακοίνωση αναφέρεται στις εκκρεμότητες με τη Δικαιοσύνη που έχουν μέλη του προεδρείου και ο ίδιος ο πρόεδρος της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ (Γιάννης Τσακοπιάκος), οι οποίοι «είναι κατηγορούμενοι σε δίκη υπό εξέλιξη για τέσσερα κακουργήματα και ένα πλημμέλημα, για διασπάθιση δημοσίου χρήματος (συγκρότηση και ένταξη σε εγκληματική οργάνωση, πλαστογραφία, ηθική αυτουργία σε πλαστογραφία, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, υπεξαίρεση από κοινού και κατ’ εξακολούθηση) μετά από ελέγχους του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και του Σώματος Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης…» γράφει η ανακοίνωση. «Είναι εντυπωσιακή η προσπάθεια της υπουργού Πολιτισμού να μην ακουστεί εντός της αίθουσας της Βουλής η κριτική στη συστηματική προσπάθειά της να πλήξει την Αρχαιολογική Αυτεπιστασία και να ανοίξει τον δρόμο στην έμμεση ιδιωτικοποίηση των σωστικών ανασκαφών, μέσω της ανάθεσής τους σε ΝΠΔΔ, με ό,τι συνέπειες θα έχει αυτό στην προστασία των αρχαιολογικών ευρημάτων σε όλη τη χώρα».
Ο ΟΔΑΠ διαχειρίζεται πολλές χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο από τα εισιτήρια, τα αναψυκτήρια, τα πωλητήρια και εν γένει τα έσοδα από τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία και τα κρατικά μουσεία μας.
Τα οποία οφείλει να αυξάνει και να ανακατανέμει. Θυμίζουμε ότι αναδιοργανώθηκε με τον Ν. 4761/ 2020 με στόχο την «αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στους επισκέπτες», όπως έλεγε η υπουργός Πολιτισμού. Και όπως εύστοχα θύμισε κατά την ομιλία της η Καλλιόπη Βέττα, βουλεύτρια Κοζάνης και τομεάρχης Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., είναι «η τρίτη φορά μέσα σε 4 χρόνια που η κ. Μενδώνη φέρνει ρυθμίσεις “για τον εκσυγχρονισμό” και την “αποδοτικότερη λειτουργία” του ΟΔΑΠ, που η ίδια (επαν)ίδρυσε το 2020 ομολογώντας προφανώς την αποτυχία της».
Παράλληλα έθιξε την κατάσταση στα πέντε κρατικά μουσεία που μετατράπηκαν σε ΝΠΔΔ («Μια κλοπή και δεκάδες περιστατικά δυσλειτουργίας», «Εφ.Συν.» 9/4/24) και όπως είπε: «Λογοδοσία όμως δεν έχει υπάρξει ούτε από το διορισμένο Δ.Σ. της υπουργού στον ΟΔΑΠ, που ακόμα δεν έχει αναλάβει καμία ευθύνη για τα πλαστά εισιτήρια που πλημμύρισαν τον Βράχο της Ακρόπολης το καλοκαίρι του 2023. Αντί λογοδοσίας, η κ. Μενδώνη έρχεται με αυτό το νομοσχέδιο να προσφέρει στον ΟΔΑΠ και νέα όπλα αδιαφάνειας, όπως είναι η αύξηση του ορίου των απευθείας αναθέσεων στις 60.000 ευρώ και οι αθρόες φωτογραφικές προσλήψεις υπαλλήλων στα πωλητήρια του Οργανισμού μέσω συνέντευξης στους διαχειριστές των πωλητηρίων, τα οποία στη συνέχεια ο ΟΔΑΠ θα τα μισθώσει σε ιδιώτες.
Δυστυχώς για τους πολίτες αλλά και για την προστασία της πολιτιστικής τους κληρονομιάς και περιουσίας, ο ΟΔΑΠ επί των ημερών της κυβέρνησης της Ν.Δ. όχι μόνο δεν εκσυγχρονίστηκε αλλά μετατρέπεται ταχύτατα σε όχημα αδιαφάνειας, σε εκκολαπτήριο παρασιτικής επιχειρηματικότητας, σε όργανο εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων, σε παράθυρο κομματικών διορισμών».