Ενημέρωση για την ειδική εισφορά Αλληλεγγύης και τις αιτήσεις διακοπής της παραγραφής

Σχετικά με το θέμα που δημιουργήθηκε την Τρίτη και εξακολουθεί να απασχολεί πολλούς Συναδέλφους, αναφορικά με την κατάθεση αίτησης στις ΔΟΥ για επιστροφή της εισφοράς αλληλεγγύης, ψάξαμε το θέμα και σας μεταφέρουμε τις πληροφορίες που συλλέξαμε.
Το θέμα ξεκίνησε την Δευτέρα από την ….
Καβάλα, όταν κυκλοφόρησε μεταξύ των εκπαιδευτικών η πληροφορία ότι:
α) κάποιοι κέρδισαν κάποιο δικαστήριο σχετικά με τη αντισυνταγματικότητα επιβολής της εισφοράς αλληλεγγύης, και
β) ότι στις 31/12 λήγει η προθεσμία για την υποβολή αίτησης προς τις Δ.Ο.Υ. για την επιστροφή της εισφοράς που παρακρατήθηκε παράνομα και αντισυνταγματικά από τη μισθοδοσία των εκπαιδευτικών.
Έτσι ξεκίνησαν μαζικές αιτήσεις εκπαιδευτικών (αλλά και άλλων μισθωτών) στις ΔΟΥ για να επιστραφεί η εισφορά αλληλεγγύης για τα εισοδήματα από 1/1/2011 έως και 31/12/2013.
Το επείγον της όλης κίνησης είχε να κάνει με το γεγονός ότι από την 1η Ιανουαρίου έχουμε παρέλευση της τριετίας, οπότε και δε θα μπορούν οι εργαζόμενοι να διεκδικήσουν την επιστροφή για την παρακράτηση του 2011. Με την εν λόγω αίτηση κατοχυρώνουν οι αιτούντες το δικαίωμα της μη παραγραφής για την παραπάνω τριετία σε περίπτωση που δικαιωθούν από τα δικαστήρια και επιστραφούν τα χρήματα.
Αξιότιμες κυρίες και κύριοι,
Αναφορικά με το θέμα, που έχει ανακύψει σχετικά με την ειδική εισφορά Αλληλεγγύης ύψους 2% του άρθρου 38 του Ν. 3986/2011 καθώς και την ειδική εισφορά Αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ίδιου Νόμου και τις αιτήσεις διακοπής της παραγραφής, που σπεύδουν να υποβάλλουν δεκάδες δημόσιοι υπάλληλοι, θα ήθελα να σας ενημερώσω για τα κάτωθι:
1) Από όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω, μέχρι σήμερα, δεν έχει δημοσιευτεί κάποια δικαστική απόφαση, με την οποία να κρίνεται αμετάκλητα, η συνταγματικότητα ή μη των ως άνω εισφορών. Είναι γνωστό βεβαίως, ότι έχουν υποβληθεί προσφυγές αναφορικά με το θέμα αυτό, οι οποίες ωστόσο, δεν έχουν κριθεί αμετακλήτως.
2) Κατά την προσωπική, νομική μου αντίληψη, οι ως άνω εισφορές είναι αντίθετες τόσο προς το Σύνταγμα όσο και προς τους Διεθνείς κανόνες δικαίου (ΕΣΔΑ), δεδομένου, ότι είναι μη ανταποδοτικές και σε κάθε περίπτωση εντασσόμενες μέσα στο ευρύτατο πλαίσιο των περικοπών των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων έρχονται σε ευθεία αντίθεση προς την αρχή της αναλογικότητας, που πρέπει να διέπει κάθε μέτρο, που λαμβάνει η πολιτεία εις βάρος επιμέρους κατηγοριών πολιτών.
3) Η υποβολή αίτησης διακοπής της παραγραφής μοναδικό σκοπό έχει την διασφάλιση, ότι οι αξιώσεις για επιστροφή των παρακρατηθέντων κατά το έτος 2011 δεν θα υποκύψουν στην διετή παραγραφή, που προβλέπει ο Κώδικας Περί Δικών Δημοσίου. Στο σημείο αυτό, πρέπει να τονιστεί, ότι η ως άνω διεκδίκηση, η αίσια έκβαση της οποίας δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί δεδομένη, είναι προφανώς ζήτημα προσωπικής επιλογής του κάθε εκπαιδευτικού, ο οποίος και μπορεί να επιλέξει εάν θα υποβάλλει την σχετική αίτηση ή όχι ή εάν θα διεκδικήσει ακολούθως δικαστικά την επιστροφή των παρακρατηθέντων.
Παραμένω στην διάθεση σας για κάθε διευκρίνιση.
Μαρία-Μαγδαληνή Τσίπρα
Νομική Σύμβουλος ΔΟΕ
Ανακοίνωση της ΠΟΕΔΗΝ προς τα σωματεία – μέλη της:
“Συνάδελφοι, Με τον Ν.3986/2011 άρθρο 29 καθιερώθηκε εισφορά αλληλεγγύης στα οικονομικά έτη 2011 – 2015 η οποία δηλώνεται με τις Φορολογικές Δηλώσεις. Το έτος 2011 αποδόθηκε με το Εκκαθαριστικό του Φόρου Εισοδήματος και τα επόμενα έτη παρακρατείται από τη Μισθοδοσία και αποδίδεται στην Εφορία.
Η Εισφορά Αλληλεγγύης καθιερώνεται σε 1% στα καθαρά εισοδήματα από 12.001 έως 20.000 ευρώ και 2% στα καθαρά εισοδήματα 20.001 έως 50.000 ευρώ. Δημοσιεύματα αναφέρουν ότι εκδόθηκε απόφαση του Αρείου Πάγου που κρίνει αντισυνταγματική την εν λόγω εισφορά.
Επειδή οι οικονομικές Δικαστικές διεκδικήσεις από το Δημόσιο υπόκεινται σε διετή παραγραφή, πολλοί εργαζόμενοι προσέτρεξαν στις εφορίες να υποβάλλουν αίτηση επιστροφής της εισφοράς του έτους 2011. Με την αίτηση δεν επιστρέφεται το ποσό της εισφοράς από τις εφορίες, αλλά εξασφαλίζεται η διακοπή παραγραφής προκειμένου να είναι ανοικτή η δικαστική διεκδίκηση.
Υπενθυμίζουμε ότι ο Άρειος Πάγος εκδίδει αποφάσεις που αφορούν τους υπαλλήλους Ιδιωτικού Δικαίου. Για τους μόνιμους Δημόσιους Υπαλλήλους αρμόδιο τριτοβάθμιο Δικαστήριο στο οποίο υποχρεωτικά προσφεύγουν είναι το Συμβούλιο Επικρατείας. Η ΑΔΕΔΥ προσέφυγε στο Συμβούλιο Επικρατείας για όλες τις εισοδηματικές απώλειες των ΜΝΗΜΙΑΚΩΝ ΝΟΜΩΝ και εκδόθηκαν αρνητικές αποφάσεις.
Επίσης προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το οποίο με τη σειρά του εξέδωσε αρνητικές αποφάσεις. Όταν υπάρχει διχογνωμία μεταξύ των δύο τριτοβάθμιων Δικαστηρίων (Συμβούλιο Επικρατείας – Άρειος Πάγος) η υπόθεση παραπέμπεται στο ΑΝΩΤΑΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ για τελική κρίση.
Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι οι αιτήσεις στην Εφορία έως τέλος του έτους 2013, επιστροφής του ποσού της Εισφοράς Αλληλεγγύης, διακόπτουν τη παραγραφή και μόνο. Η διεκδίκηση του επιδόματος μπορεί να γίνει μόνο Δικαστικά λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα Σωματεία την ήδη εκφρασμένη αρνητική αντιμετώπιση από το Συμβούλιο Επικρατείας”.