Εκλογές ΣΕΑ: ανακοίνωση και ψηφοδέλτιο “Ενωμένοι αρχαιολόγοι”
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι
Αδιαμφισβήτητα, οι επερχόμενες εκλογές στις 22 Σεπτεμβρίου 2023 βρίσκουν τον Σύλλογό μας μπροστά σε μια κρίσιμη καμπή. Αποτελεί αυταπόδεικτη αλήθεια ότι όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα τόσο η υπονόμευση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας όσο και η απαξίωση της πολιτιστικής κληρονομιάς λειτούργησε μόνο προς όφελος ποικιλώνυμων συμφερόντων, εκτός της Υπηρεσίας. Δεν υπάρχει χαρακτηριστικότερο παράδειγμα από την αποκοπή των πέντε μεγαλύτερων κρατικών μουσείων από τον κορμό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και την λειτουργία τους με διορισμένες διοικήσεις από την πολιτική ηγεσία, με επίκληση διάφορων θολών επιχειρημάτων περί αυτοτέλειας οικονομικής αυτάρκειας και ευελιξίας την ίδια στιγμή που είναι παγκοίνως γνωστό ότι αυτοχρηματοδοτούμενοι πολιτιστικοί οργανισμοί δεν υπάρχουν πουθενά. Η ομόθυμη αντίδραση όλων των συναδέλφων στο καταστροφικό για την μουσειακή πολιτική σχεδιασμό αποτελεί ισχυρή παρακαταθήκη για το μέλλον, αλλά και πυξίδα για τους νέους αγώνες που πρέπει να δώσει ο Σύλλογος το επόμενο διάστημα, ώστε τουλάχιστον να προστατευθούν τα ελάχιστα εργασιακά δικαιώματα που απομένουν, με πρώτη στόχευση να υλοποιηθεί η αποχώρηση όσων δεν επιθυμούν να συνεχίσουν να υπηρετούν στα Ν.Π.Δ.Δ. σε υπηρεσίες της επιλογής τους. Θυμίζουμε ότι αυτό αποτελεί έστω και με πολύπλοκο τρόπο ρητή υποχρέωση της Διοίκησης, η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί.
Η παράταξή μας συνέβαλε αποφασιστικά το προηγούμενο διάστημα στην υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα των πολιτιστικών αγαθών, όπως στην περίπτωση της νομιμοποίησης των κυκλαδικών αρχαιοτήτων της λεγόμενης συλλογής Στερν, στο ζήτημα της καταστροφής του μνημειακού βυζαντινού συνόλου στο σταθμό Μετρό «Βενιζέλου» στην Θεσσαλονίκη, στην υπεράσπιση εργασιακών δικαιωμάτων με σαφή θέση κατά του εργασιακού μπούλιγκ και της αυθαιρεσίας σε εργασιακούς χώρους.
Όσοι έχουμε συμπαραταχθεί στο συλλογικό εγχείρημα των «Ενωμένων Αρχαιολόγων» αφήσαμε εκτός της συλλογικότητάς μας πολιτικές ή άλλες παραταξιακές ταυτότητες, συναισθανόμενοι την ανάγκη για την δημιουργία ενός συνδικαλιστικού σχήματος, που δεν θα ασκεί στείρο κυβερνητικό συνδικαλισμό , ούτε θα υποτάσσει την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των μαχόμενων αρχαιολόγων σε επιδοτούμενες αντιδράσεις από τον 4ο και τον 5ο όροφο του κτηρίου της Μπουμπουλίνας. Προτάξαμε την συνετή ανάλυση, με επικράτηση της λογικής και της ψύχραιμης κρίσης με μοναδικό γνώμονα την υποστήριξη της ενότητας του ΣΕΑ.
Σήμερα παρά ποτέ οι αρχαιολόγοι μέλη του ΣΕΑ βρίσκονται στο μάτι του κυκλώνα: Πότε σαν απολιθώματα-αντίπαλοι της «ανάπτυξης», και πότε σαν «καταληψίες» δημόσιων χώρων, υποταγμένοι σε κομματικούς/πολιτικούς σχεδιασμούς.
Ας είναι τουλάχιστον ειλικρινείς όσοι υπερασπίζονται είτε το ένα είτε το άλλο. Ας μας πουν:
· είναι ανάπτυξη η αδιανόητη ρύθμιση της νομιμοποίησης αυθαιρέτων εντός κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων;
· είναι ανάπτυξη το μοντέλο της Μυκόνου, που οδήγησε στην μαφιόζικη επίθεση κατά συναδέλφου μας και μέχρι σήμερα ακόμα περιμένουμε να ταυτοποιηθούν τόσο οι φυσικοί δράστες της όσο και οι ηθικοί αυτουργοί της;
· ή αποτελεί πολιτικό/κομματικό σχεδιασμό η λειτουργία του κτηρίου του ΣΕΑ ως ανοιχτός χώρος διαλόγου για ζητήματα που έχουν συνταράξει όχι μόνο την ελληνική αλλά και την ευρωπαϊκή κοινωνία;
· ας μας πουν, αν η επερχόμενη τιμωρία του Συλλόγου μας, με την έξωση από το κτήριο της οδού Ερμού, κατόπιν απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού, είναι ή δεν είναι πολιτική απόφαση που συνιστά ωμή παρέμβαση στα εσωτερικά ζητήματα λειτουργίας ενός Συλλόγου καταπατώντας ακόμα και την στοιχειώδη συνδικαλιστική ελευθερία και ανεξαρτησία.
Στην παρούσα συγκυρία, επειδή δεν αρκεί μόνο η κριτική, αλλά είναι απολύτως απαραίτητη και η κατάθεση προτάσεων, ώστε ο Σύλλογος από την επόμενη κιόλας ημέρα των εκλογών να συνεχίσει την λειτουργία του προς όφελος των μνημείων και των ανθρώπων που τα υπηρετούν, η παράταξή μας καταθέτει στον δημόσιο διάλογο ένα πλαίσιο αρχών και προγραμματικών θέσεων, που αποτελείται από τους ακόλουθους άξονες:
· Η αδιάσπαστη ενότητα και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι αδιαπραγμάτευτοι όροι τόσο για την προστασία του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς, όσο και ισχυρό ανάχωμα στην επαπειλούμενη διάλυση της Υπηρεσίας
· Η Αρχαιολογική Yπηρεσία, μια από τις δύο αρχαιότερες Υπηρεσίες του ελληνικού κράτους, δεν μπορεί να μετατραπεί από επιστημονικό φορέα διεθνούς κύρους σε έναν διεκπεραιωτικό μηχανισμό τυπικής έγκρισης χωροθέτησης δραστηριοτήτων, που στο όνομα της ανάπτυξης βλάπτουν πολλαπλώς το φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον
· Το Υπουργείο Πολιτισμού ασφαλώς και μπορεί να ανήκει στον κύκλο των «παραγωγικών» υπουργείων, υπό τον όρο όμως ότι η ανάπτυξη θα σέβεται τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία, και δεν θα τα μετατρέπει σε περιστασιακά σκηνικά για εκθέσεις οίκων μόδας ή ακόμα χειρότερα σε τόπους συγκέντρωσης πλήθους τουριστών, καταλήγοντας, καθώς δεν υπάρχει ολιστικό σχέδιο διαχείρισής τους, να βλάπτεται η εικόνα της χώρας διεθνώς.
Τις τελευταίες ημέρες, κατόπιν πρόσκλησης από την Υπουργό Πολιτισμού των προϊσταμένων των περιφερειακών μονάδων της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς σε συνάντηση εργασίας χωρίς agenda, έχει αναπτυχθεί έντονος προβληματισμός τόσο για την αποδυνάμωση της αρχαιολογικής αυτεπιστασίας, όσο και για την πραγματική κατεύθυνση των επικείμενων αλλαγών στον Οργανισμό του Υπουργείου Πολιτισμού, που ήδη κυοφορούνται και φαίνεται ότι προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν έως τις αρχές του 2024.
Η θέση της παράταξής μας ήταν και είναι ξεκάθαρη. Για εμάς οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μνημεία και τα μουσεία αποτελούν ενιαίο σύνολο, που δεν πρέπει να κατακερματιστεί. Το όποιο σχέδιο αναδιοργάνωσης διοικητικών δομών δεν αποτελεί μια άσκηση επί χάρτου, αλλά καθοριστική παράμετρο για την φυσιογνωμία και το μέλλον της πολιτιστικής πολιτικής. Στα κύρια ζητούμενα ενός νέου οργανωτικού χάρτη του ΥΠΠΟΑ συγκαταλέγονται ο εκσυγχρονισμός του διοικητικού πλαισίου, αλλά και η ουσιαστική ενίσχυση των περιφερειακών μονάδων με το κατάλληλο προσωπικό, ώστε να επιτελείται και με επιστημονική επάρκεια, αλλά και με ταχύτητα, όσο και αποτελεσματικότητα το επιστημονικό και πολύπλευρα κοινωνικό έργο τους.
Ζητάμε, λοιπόν, πριν την ανακοίνωση οιασδήποτε θεσμικής αλλαγής σχετικά με την αυτεπιστασία και οποιουδήποτε σχεδίου αναδιάρθρωσης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας να υπάρξει εκτενής διάλογος πρώτα απ’ όλα με τους εργαζόμενους, που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τα νομικά και καθημερινά προβλήματα, δηλαδή τις καθυστερήσεις στις διαδικασίες και τον γραφειοκρατικκό φόρτο, την χρόνια λαίλαπα της υποστελέχωσης, αλλά και την ελλιπή χρηματοδότηση των Υπηρεσιών, που αφαιμάζουν τον ζήλο και τον ψυχισμό, όπως και τις βιολογικές δυνάμεις του σοβαρά απομειωμένου ανθρώπινου δυναμικού του ΥΠΠΟ, για να μην αναφερθούμε σε πρωτόγνωρες πρακτικές απειλών για την ίδια την ζωή λειτουργών της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, και δη αρχαιολόγων, όπως στην περίπτωση της Μυκόνου πρόσφατα, που έφτασαν ακόμη και στην άσκηση σωματικής βίας!
· Οι προσλήψεις ικανού προσωπικού σε αριθμό και ειδικότητες είναι απολύτως αναγκαία για την ορθή διαχείριση του επιστημονικού έργου που πρέπει να παράγεται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία αλλά και για την πολυδιάστατη διαχείριση του πολιτισμικού κεφαλαίου της χώρας.
· Υποστηρίζουμε σθεναρά πως χρειάζεται άμεση ενίσχυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας με νέους συναδέλφους, αριθμητικά και ηλικιακά, καθώς και με τις αναγκαίες ειδικότητες προσωπικού, όχι μόνο αρχαιολόγων, αλλά και μηχανικών, αρχαιοφυλάκων, ειδικευμένων εργατών, συντηρητών, μουσειοπαιδαγωγών μέσω προσλήψεων. Η πολιτική προσλήψεων αποτελεί την αναγκαία συνθήκη για την άνθηση και πάλι του πολύπλευρου σωστικού και συστηματικού ανασκαφικού έργου καθώς και της αναπτυξιακής διαχείρισης και των περιφερειακών Μουσείων. Με αυτό τον τρόπο η Αρχαιολογική Υπηρεσία θα αποκτήσει δυνατότητα αναδιοργάνωσης της πολυδιάστατης διαχείρισης του πολιτισμικού κεφαλαίου της χώρας, συμβάλλοντας ουσιαστικά και στην κοινωνική και την οικονομική ανάπτυξη της ελληνικής κοινωνίας του σήμερα.
Η χώρα βρίσκεται έξω από την μνημονιακή μέγγενη, επομένως δεν υπάρχει καμμιά δικαιολογία για την τρομακτική υποστελέχωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Η διαχρονική κάλυψη των πάγιων και διαρκών αναγκών δεν μπορεί να συνεχίσει να γίνεται με στρατιές συναδέλφων αρχαιολόγων που εργάζονται με μη τυπικές σχέσεις εργασίας. Πρώτα χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αποτύπωσης των αναγκών και στην συνέχεια πρόγραμμα κάλυψης των κενών θέσεων, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την προϋπηρεσία όσο και τυπικά προσόντα των εργαζομένων. Άλλως σε πολύ λίγο χρόνο καθώς οι εκροές είναι πολύ περισσότερες από τις εισροές προσωπικού οι Υπηρεσίες θα βρεθούν απολύτως απογυμνωμένες από το απαραίτητο προσωπικό έστω και για τα στοιχειώδη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται τόσο για την ποιότητα του παραγόμενου έργου, όσο και για την ανάγκη εκτέλεσης αυτού του έργου από ιδιωτικά σχήματα .
Με αυτή την έννοια η συζήτηση που φαίνεται να ανοίγει για αλλαγές της αυτεπιστασίας – αν όχι την κατάργησή της – ή την ανακατανομή του υπηρετούντος προσωπικού, φαίνεται να μην μπορεί να δώσει ουσιαστικές λύσεις σε κανένα από τα διαπιστωμένα προβλήματα, αντίθετα θα συμβάλει στην διάλυση της Υπηρεσίας.
· Διεκδικούμε την αύξηση των πιστώσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό, τουλάχιστον στο διπλάσιο από το προβλεπόμενο για το ΥΠΠΟ και την απόδοση όλων των εσόδων από μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους με διαφανή αναδιανεμητικά κριτήρια.
· Επιδιώκουμε την εμπέδωση επιτέλους της αξιοκρατίας και της διαφάνειας σε κάθε επίπεδο. Απαιτούμε τον έμπρακτο σεβασμό της επιστημονικής, διοικητικής και διαχειριστικής υπόστασης του κάθε συναδέλφου μας! Πρωταρχική επιδίωξή μας αποτελεί η εφαρμογή σταθερής διαδικασίας προκήρυξης των θέσεων ευθύνης (Διευθυντών και Τμηματαρχών) των περιφερειακών μονάδων, και η κατάληψή τους με διαδικασία κρίσεων και όχι τοποθέτησής τους!
· Επιδιώκουμε την άμεση μισθολογική αναβάθμιση του κλάδου, καθώς οι μισθοί μας παραμένουν καθηλωμένοι από την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου και οι οριζόντιες αυξήσεις που έχουν εξαγγελθεί με ορίζοντα εφαρμογής το 2024, δεν καλύπτουν ούτε στο ελάχιστο τις απώλειες, που έχει υποστεί το εισόδημά μας τόσο από την μισθολογική καθήλωση δεκαετίας όσο και από την ακρίβεια που κατατρώει τον μισθό μας.
· Την προηγούμενη τριετία ζήσαμε όλοι μας την ανορθολογική λειτουργία του Α’ Υπηρεσιακού Συμβουλίου, όχι με ευθύνη των αιρετών εκπροσώπων μας, με αποτέλεσμα να χρονίζουν δίκαια αιτήματα που σχετίζονται με υπηρεσιακά ζητήματα. Ζητάμε την τακτή λειτουργία του Υπηρεσιακού Συμβουλίου και τον σεβασμό στις γνωμοδοτήσεις του από υπηρεσιακούς παράγοντες που το τελευταίο διάστημα με συχνότητα είτε ανατρέπουν ομόφωνες γνωμοδοτήσεις του Συμβουλίου, είτε απλά δεν εισάγουν θέματα προς εξέταση, είτε υποκαθιστούν το ίδιο το Συμβούλιο με δικές τους αποφάσεις.
· Ως εργαζόμενοι του υπουργείου Πολιτισμού ζητάμε να χυθεί άπλετο φως σε υποθέσεις για τις οποίες έχει επιληφθεί η Δικαιοσύνη και σχετίζονται με κακοδιαχείριση και κατασπατάληση δημόσιου χρήματος, όταν μάλιστα αυτή η διαδικασία επί πολλά έτη γινόταν στο όνομα των εργαζομένων στο ΥΠΠΟΑ και αυτονόητα βρισκόμαστε στο πλευρό των συναδέλφων που υπόκεινται σε προσχηματικές διώξεις σε μια προσπάθεια συμψηφισμού και τελικά εξομοίωσης του θύτη με το θύμα.
· Αυτοτέλεια και ανεξαρτησία των συλλογικών γνωμοδοτικών οργάνων (ΚΑΣ, ΚΣΝΜ, κλπ.) από την εκάστοτε κυβέρνηση. Συγκρότησή τους με αντικειμενικά κριτήρια χωρίς δυνατότητα πολιτικών παρεμβάσεων. Να προεδρεύει πάντα ανώτατος δικαστικός λειτουργός.
Όλα τα προηγούμενα δεν αποτελούν παρά μόνο το περίγραμμα ενός πλαισίου θέσεων και αρχών για την επόμενη ημέρα του Συλλόγου μέσα από την εμπειρία και την διάδραση της προηγούμενης περιόδου.
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι!
Με αφορμή τις εκλογές του ΣΕΑ, είναι καιρός να δώσουμε την δυνατότητα μέσα από τις δημοκρατικές διαδικασίες μας, που τόσο ορισμένα κέντρα επιθυμούν να απαξιώσουν, να επιλέξουμε τις παρατάξεις και τα πρόσωπα που μπορούν να μας εκπροσωπήσουν συνδικαλιστικά, χωρίς περιχαρακώσεις και χωρίς εμμονές.
ü Για άλλη μια φορά καλούμαστε να υπερασπιστούμε τον δημόσιο χαρακτήρα της δουλειάς μας, την συλλογική μας ανεξαρτησία, το σήμερα και το αύριο των μνημείων και της επιστήμης που υπηρετούμε!
📷
Για το Διοικητικό Συμβούλιο:
1. Αγουρίδης Χρήστος του Σάββα, ΕΦΑ Παλαιοανθρωπολογίας – Σπηλαιολογίας
2. Αλέξης Αλέξιος του Γεωργίου, ΕΦΑ Κέρκυρας
3. Γιατρουδάκη Ευανθία (Εύα) του Ευτυχίου, ΔΙΠΚΑ
4. Δεληκάρη Ευαγγελία του Παναγιώτη, ΕΦΑ Πειραιώς & Νήσων
5. Ήβου Γεωργία του Παναγιώτη, ΕΦΑ Πόλης Αθηνών
6. Καραγιαννάκης Ευστράτιος του Κωνσταντίνου, Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων
7. Καραθάνου Κωνσταντίνα του Αλεξάνδρου, Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων
8. Κάττουλα Τριανταφυλλιά (Άντα) του Γεωργίου, ΕΦΑ Πειραιώς και Νήσων
9. Κίγκα Σοφία του Βασιλείου, ΕΦΑ Ιωαννίνων
10. Κόμβου Μαρία-Καλλιρρόη (Μάγια) του Κωνσταντίνου, ΕΔΕΠΟΛ
11. Κοντοπόδη Δανάη του Εμμανουήλ, ΕΦΑ Ηρακλείου
12. Μαρή Μαρία του Γεωργίου, ΕΦΑ Ηρακλείου
13. Μαυροκεφαλίδης Ιωάννης του Αναστασίου, ΕΦΑ Ανατολικής Αττικής
14. Μπαρτσώκα Βιργινία του Βελισσαρίου, ΔΒΜΑ
15. Ξανθός Αλέξανδρος-Άρης του Ελευθερίου–Φιλήμωνος, ΕΦΑ Σάμου – Ικαρίας
16. Ξιφαράς Ναπολέων του Βασιλείου, ΔΙΠΚΑ
17. Παναγοπούλου Ανδρομάχη του Δημητρίου, ΕΦΑ Πόλης Αθηνών
18. Παπαδημητρίου Απόστολος του Σπυρίδωνα, ΕΦΑ Κυκλάδων
19. Σίσιου Ιωάννης του Δημητρίου, ΕΦΑ Καστοριάς
20. Στάγκος Ανδρέας του Βεργή, ΕΦΑ Πόλης Θεσσαλονίκης
21. Στρατής Αλέξανδρος του Νικολάου, ΕΔΕΠΟΛ
22. Φουντά Παναγιώτα του Παρασκευά, ΔΒΜΑ
23. Ψαρρός Εμμανουήλ του Ευστρατίου, ΕΦΑ Κυκλάδων
Για την Ε.Ε.
1. Λιώνης Δέδες του Θεοδώρου, ΕΦΑ Ανατολικής Αττικής
2. Στρατούλη Γεωργία του Ελευθερίου, ΕΦΑ Κιλκίς